söndag 15 oktober 2017

Riskfyllda resor!



Seppo:
"Man tror i sin enfald att samhällsutvecklingen går framåt, men under mina cirka 35 år som yrkesförare i samhällets tjänst - färdtjänstchaufför av specialfordon, i dagligt tal färdtjänstbussar och sjuktransporter - så kan man börja undra.

  Oavsett huvudman förstår jag att man vill pressa kostnader både på personal och materialsidan. Här definierar jag oss förare som personal och fordonen som material. Det finns många aspeter på de fordon vi dagligen kör omkring i, men någon stans anser jag att smidighet, säkerhet och arbetsmiljö måste vara ledorden i detta vårt tänk. Jag är en 'Mercedes-man' och har så alltid varit... dessa bussar tycker jag är lagom stora. Man får plats med både kunder samt ledsagare, samtidigt som dom är relativt smidiga att jobba i när vi ska spänna fast rullstolar, permobiler och allt vad de nu heter. Ja, visst de mercedes-modeller som mina yrkesögon kan se som lämpliga, kan i andras ögon upplevas som alltför stora och bränsleslukande, men då återkommer jag till att det är våra kunders samt vår egen säkerhet man måste tänka på.

Volkswagen Transporter samt modeller i den storleksklassen kan jag absolut tänka mig, men inte mindre fordon än så om ni frågar mig som yrkesman, De här riktiga minibussarna tycker jag är helt förkastliga i yrkestrafik vid transport av medmänniskor! Om man väljer dem som privatperson så är det fine för mig, men i yrkestrafik,  No, no! Min erfarenhet är att det går lika bra att använda de större fordonen som ren taxitransport på kvällar och nätter om man nu inte har några färdtjänsttransporter.

Mitt nästa konstaterande får jag väl fan för att jag ens tänker, men som taxi/färdtjänstmarknaden ser ut idag är vi i ett skriande behov, för att inte säga vrålande behov av olika utbildningsinsatser till våra chaufförer. Det är faktiskt inte bara att sätta sig i ett halvtaskigt fordon och börja köra! Kunden skall inte behöva vara din GPS Och kunden skall inte behöva kunna färdtjästbussens förankringsanordningar bättre än du! 

Och ni mina kära kollegor: Det är inte formel 1, eller rallycross ni håller på med! kunden skall komma fram lugnt och säkert..." 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar